A stadion története 1.
1899. május 3. szerda... Egyszerű szerdai hétköznap volt. Senki sem tudhatta, hogy a sporttörténelem ezt a napot hányszor, de hányszor felidézi. Ezen a napon hivatalosan is megalakult - mindmáig a legnépszerűbb magyar sportegyesület - a Ferencvárosi Torna Club!
Az alakulás után az első és legfontosabb cél egy olyan terület megszerzése volt, amely alkalmas sporttelep létesítésére. "Tisztelt tagtárs urak! - így kezdődött az a tájékoztató, amelyben Springer elnök a pályaépítésről számolt be. A Ferencvárosi Torna Club augusztus 5-én megtartott választmányi ülésének határozata alapján van szerencsém a tisztelt tagtárs urakat arról tájékoztatni, hogy működésünket szeptember 16-án megkezdjük.() E helyen van szerencsém előrebocsátani, hogy a Székesfűváros június hó 5-én megtartott közgyűlése volt szíves az FTC-nek a külső Soroksári úton lévő elemi népiskola mellett az Erzsébet falvai helyiérdekű vasútállomástól öt percnyire fekvő 2387 négyszögöl nagyságú fővárosi telket 6 évre játszótér használatra egyesületünknek ingyen átengedni. Ezen fővárosi telket oly karba helyeztük, hogy azon tagjaink a rendszeres játékot gyakorolhatják."
A Soroksári úti telket csak úgy "nyersen" nem tudták használni. A szükséges földmunkák nagy részét a tagok végezték. A pálya egyik oldalának kerítését Antony Tamás ácsmester készítette, a másik oldalát a vasúti töltés határolta. A vasúti töltés oldalába levertek néhány cölöpöt, arra vastag deszkákat szegeltek - ez volt a "tribün..." Az egyik kapu mögött egy kétemeletes bérház, a másik mögött iskolaépület volt. Az "öltöző" az iskola mellett épült, ahol a szabad ég alatt egyetlen zuhanyrózsa alatt tisztálkodtak a játékosok. (Később egy kiselejtezett lóvasútkocsit alakítottak át öltözővé...)
Úgy tervezték, hogy az első nyilvános, bemutatkozó mérkőzést még 1899 őszén megrendezik, de - nem tudni miért - erre csak a következő évben került sor. Az alábbi beszélgetés 1924 február 26-án hangzott el: Szigeti Imre, az FTC alelnöke: "Először a nézőteret nagyobbítjuk meg, hogy a 40-50 ezer embert kényelmesen el tudjunk helyezni. A nagytribünnel szemközt lévő kis fedett állóhelyi rész esztétikai szempontból már régen megérett a lebontásra. A helyébe egy 140 m hosszú, gyönyörű tribün kerül, amely a klubháznál fog kezdődni. A tribün elején páholysorok lesznek, emögött pedig kényelmes ülőhelyek. A páholyok előtt 30 lépcsősor épül. A helyekre közvetlenül az Üllői útról lesz a feljárat, olyanképpen, hogy az ülőhelyek közönsége a bemenetkor nem torlódik az állóhelyre sietőkkel. Ezt az új - B-tribünt - a kapu mögött eddig is meglévő kistribünnel egy 44 méteres tribün köti majd össze, amely folytatása lesz a korcsolyapálya előtti tribünnek. Így aztán a Springer-szobor körüli résztől eltekintve körtribün veszi majd körül a játékteret." Az átalakításokat Mattyók Aladár mérnök tervei alapján végeztetjük. Mattyók kitűnően ismeri a pályát, hiszen annak idején az ő tervei szerint készült.() A játéktéren a méreteket természetesen meghagyjuk, csupán gyepesíteni fogunk. Felszerelünk majd egy egészen modern, dinamómotor által hajtott öntözőkészüléket, amely 10 perc alatt az egész pályát meglocsolja.
Az építkezésekre az előirányzat szerint kétmilliárd koronát terveztünk.() A tervek tehát készen várják a keresztülvitelt. Rövid idő kérdése csupán, hogy Közép-Európa egyik leggrandiózusabb pályáját a magunkénak tudhassuk." 1924. augusztus 28.-án adták át az FTC Üllői úti új tribünjét. A tribün hossza 134 méter, a magassága 16 méter. Már az első páholy 6 méter magasságban volt a pálya felett. 300 hatszemélyes páholy, 1400 számozott ülőhely. "
|
|
|